Második világháborús konstrukciójú szovjet önjáró löveg, amely a T–34 harckocsi után az egyik legnagyobb példányszámban készült páncéloseszköz volt. Fejlesztése két, már meglévő harceszköz „társításán” alapult: a háborúban már bevált
A SZU–76 önjáró löveg megalkotásánál három elérendő célt vettek figyelembe, amelyeket a harcban teljesítenie kellett: legyen könnyű rohamlöveg, mozgékony páncélelhárító fegyver és nagy manőverező-képességű, fedett tüzelőállásból pontos tüzet vezető tüzérségi eszköz. Ami a páncélelhárító feladatot illeti, a ZiSz–3 76 mm-es löveg űrméret alatti páncéltörő lövedékével optimális esetben 90 mm-es homogén páncélt tudott átütni: ez korlátozta lehetőségeit nehéz harckocsikkal szemben, de a közepes és könnyű páncélosok méltó ellenfele lehetett. Saját páncélzata azonban nem biztosított számára védettséget a repesz- és páncéltörő gránátok telitalálata ellen. A SZU–76 tehát pontos meghatározással egy nagyon mozgékony páncéltörő ágyú volt, amely kiválóan végezte el a gyalogság hatékony közvetlen tűztámogatásának feladatát. Fedett tüzelőállásból igazán kiváló, közel 17 kilométeres lőtávolságot ért el, bár a gránátjainak repeszhatása nem volt túl hatékony. Ezen a lőtávolságon a közepes vagy nehéz lövegek érhettek el megfelelő hatást az ellenség menetoszlopainak vagy összpontosítási körleteinek pusztításában.
A háború után a Varsói Szerződés több tagállamában és néhány arab országban is rendszeresítették, de a Vörös Hadseregben az 1950-es évek közepétől számuk folyamatosan csökkent. A Magyar Néphadseregben 1956-ban 146 példány állt szolgálatban, ezeket azonban az 1950-es évek végétől visszaadták a Szovjetuniónak, így ma egyetlenegy darab sem található az országban. A típusból a szovjet fél egy példányt veszített a budapesti harcokban.
Műszaki adatok:
Hossza: 4,97 m
Szélessége: 2,71 m
Magassága: 2,1 m
Tömege: 10,5 t
Kezelőszemélyzet: 4 fő
Fegyverzet:
- 76,2 mm-es 1942 M ZiSz–3 hadosztályágyú
Páncélzat: 10–35 mm
Motor: GAZ–203 (azaz 2 db GAZ–70 hathengeres benzinmotor)
Teljesítmény: 2×70 LE (2×51,5 kW)
Felfüggesztés: torziós rugós
Üzemanyag: 412 l
Hatótávolság: max. 320 km
Maximális sebesség: műúton: 44 km/ó
Kép forrása: Fortepan/Nagy Gyula