Egy nép kiáltott. Aztán csend lett. (Márai Sándor)

 

Második világháborús konstrukciójú szovjet nehéz rohamlöveg, amely egyszerre látott el önjáró tüzérségi és nehéz harckocsivadász feladatokat is. Viszonylag sokáig, 1943-tól 1959-ig gyártásban maradt, ez idő alatt különböző változataiból összesen több mint négy és félezer példány gördült ki cseljabinszki és a leningrádi gyárak kapuján. Felépítése, alváza, könnyűfegyverzete, páncélzata teljesen megegyezett a Magyar Néphadseregben is rendszeresített ISzU–122 típusú rohamlöveggel, de a 152 mm-es lövege lényegesen nagyobb teljesítményt nyújtott. Az ISzU–152 rohamlövegbe az 1937 M 152 mm-es vontatott ML–20 ágyútarack csövét építették be. A rohamlöveg kiválóan egyesítette magában a gyalogság és a harckocsizó csapatok nagy erejű közvetlen tűztámogatása, a páncéltörő-páncélvadász, valamint a hagyományos páncélozott önjáró löveg jellemzőit.

A löveg a tűztámogatási feladatokhoz repeszromboló gránátot használt, de az ISZU–152 mint „harckocsigyilkos” fegyver is hatékony volt. A 48 kilogrammos tompa csúcsú páncéltörő-betonromboló gránátja óriási kinetikai energiával csapódott be a célharckocsi testébe. Gyakorlatilag minden közepes harckocsi ellen hatékonyan tudott küzdeni.

A rohamlöveg jól bevált mint klasszikus megosztott irányzású tüzérségi eszköz. Fedezett tüzelőállásból 20°-os maximális csőállás mellett közel 13 kilométeres lőtávolságot ért el, ezért szükség szerint bevonhatták hagyományos tüzérségi feladatokba is, mint például tűzelőkészítések, zárótüzek, tűzösszpontosítások lövésébe. Az 1956 őszi harcok során a szovjet fél egy példányt veszített.

Műszaki adatok:

Hossza: 9,18 m

Szélessége: 3,07 m

Magassága: 2,48 m

Tömege: 47,3 t

Kezelőszemélyzet: 4–5 fő

Fegyverzet:

- 152 mm-es ML–20 ágyútarack (18–20 db lőszer)

- 1938/46 M 12,7 mm-es DSKMT nehézgéppuska (200–300 db lőszer)

Páncélzat: 60–120 mm

Motor: 12 hengeres, négyütemű V–2ISz típusú dízelmotor

Teljesítmény: 520 LE (382 kW)

Felfüggesztés: torziós rugós

Üzemanyag: 820 l

Hatótávolság: kiegészítő tartályokkal max. 260 km,

Maximális sebesség:

- műúton: 30 km/ó

- terepen: 15 km/ó